Dyno
Priser
Effektmätning: 2000 kr
Effektinyg inför besiktnings, inkl ev justering: 3000 kr
Dynohyra: 2000 kr/h. Minsta debitering 2h
För mer val, se mappning
Vår egen hubdyno klarar upp till 3000 hästkrafter och 3600 rpm (ca 400 kmh). Vi har i dagsläget inte möjlighet att köra bilar i AWD-läge. Kontakta oss för att disskutera möjligheterna med din bil.
Bromsar: Frenelsa F16-GR-CM-EL
Dynostyrning: SportDevices SP6
Ventilation
Huvudfläkt: Dyno Blowing Systems 7.5 kW, 28'800m3/h, 890 Pa tryck och 140-160 km/h vindhastighet
Supportfläkt: 2 st Master BL 6800, 750 W, 388 Pa, 3900 m3/h. Dessa används till luftintag, laddluftkylare etc som sitter på annat ställe än i fronten på bilen
WHP vs motoreffekt?
Vår dyno mäter på naven och det är den siffran vi sedan visar. Hur mycket mindre det hade blivit på däcken eller hur mycket mer det blir i motorn är inget vi normalt fokuserar på då det är gissningar, men låt oss gå igenom teorin.
Inom OEM används motordynos nästan uteslutande för mappning då det är momentet som går att mäta vid svänghjulet man fokuserar på. Då mäter man detta genom en lastcell som känner av kraften som krävs av bromsen för att hålla motorns varvtal konstant. Nackdelen med motordyno är att det är komplext att installera en körbar motor utanför bilens arkitektur vilket adderar kost genom all tid som går åt. Sen är det ibland svårt att få till installationen lika som i bilen vilket gör att justering i bil är nödvändig också.
I en navdyno (även kallad hubdyno) monterar man dynon där man normalt monterar hjulen på bilen. Momentet mäts sedan likande motordyno genom en lastcell monterad på bromsen, men här är det högre moment på grund av utväxlingne genom växellådan och slutväxeln. Med information om utväxlingen genom systemet så räknar man sig tillbaka till momentet som motorn lämnar. Här har dock troligen lite moment/effekt försvunnit då det är friktion i växellådor, kardanaxlar, slutväxlar samt drivaxlar och man kan bli frestad att anta x % mer moment som motorn ger. Vi håller oss dock utanför denna gissning och tittar på det vi kan mäta och kontrollera.